Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi
09 Eylül 2024

ÇALIŞAN HAKLARI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ

           06.04.2011 Tarih ve 27897 Sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan “Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik” ve 14.05.2012 Tarih ve 2012 / 23 Sayılı “Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Genelge” uyarınca;  Hastanemiz çalışanlarının yüksek motivasyonda güvenli ortamlarda hizmet sunumu ve güvenli bir ortam sağlanması, hizmet sunumunda kalitenin artırılması, çalışanlarımız için muhtemel risklerin belirlenmesi ve bu risklerin giderilmesi için uygun yöntem ve tekniklerin belirlenmesi ve hizmet içi eğitimler ile güvenli çalışma ortamının sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla hastanemizde “Çalışan Hakları Ve Güvenliği Birimi” kurulmuştur.

Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi Olarak;

·         Çalışan personelin sözlü veya yazılı şikayet, dilek ve önerilerini kabul etmek

·         Başvuruları raporlandırmak

·         Gerekli düzenleyici ve önleyici faaliyetlerin başlamasını sağlamak ve başvuru yapanlara geri bildirimde bulunmak

·         Beyaz kod bildirimlerini takip etmek

·         Çalışan hakları ve güvenliğine yönelik gelişmeleri ve çalışmaları takip etmek

·         Aylık olarak başhekimliğe rapor sunmak

·         Şiddet gören sağlık çalışanına talep halinde psikososyal destek vermek görevlerimiz arasında yer almaktadır.

 

Hastanemizde Personelin Öneri, Şikayet ve İsteklerini Belirtebilecekleri Yerler

 

§  Hastanemiz Web Sitesi(https://suhutdh.saglik.gov.tr/) Çalışan Personel Görüş ve Öneri Formu
 
§  Çalışan Dilek, Öneri, Şikayet Kutusu(Yemekhane)
 
§  Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimine Elden Başvuru-Dilekçe

 

 

BEYAZ KOD NEDİR?

          Hastanelerde çalışanlara yönelik şiddeti önlemek için kullanılan acil durum yönetim aracıdır. Kişilerin fiziksel ve psikolojik açıdan zarar görmesi ile sonuçlanan veya sonuçlanması muhtemel olan sözlü veya fiili hareketler olarak tanımlanan şiddet olaylarına maruz kaldıklarında yeterli iç müdahale ve dış güvenlik gücü desteği sağlanarak, gerekli güvenlik tedbirlerinin alınması ve gerçekleşen olayların analizinin yapılarak ilgili sağlık kurumuna özgü tedbirlerin alınması için çalışma yapılması amacıyla oluşturulmuş bir sistemdir.

ŞİDDETE MARUZ KALINDIĞINDA BİLDİRİM NASIL YAPILBİLİR?

 Bu kapsamda şiddete maruz kalan sağlık çalışanı aşağıdaki yollardan biri ile Beyaz Kod sürecini başlatabilir.

1. İç hat telefonla 1111 arayarak,

2. “http://www.beyazkod.saglik.gov.tr” adresinden kendisi başvurarak,

3. Telefonla 113 numaralı çağrı merkezini arayarak,

4. Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimine müracaat ederek.

 Beyaz Kod durumunda doldurulması gereken formlar:

1-    Olay Tutanağı Formu:Şiddete maruz kalan kişi/kişilerin doldurması gereken şiddet olayı sonrasında tutulan ve olayı izah eden tutanaktır. Kurum yöneticisi ve tanıkların imzasının alınması ile taranarak sisteme ÇHGB birimi tarafından eklenir.

 

2-    Beyaz Kod Ön Bilgilendirme Formu:Beyaz kod başvurusu alınan sağlık çalışanına ÇHGB tarafından verilecek formdur.

 

3-    Hukuki Yardım Talep Formu:Şiddet başvurusunda bulunan sağlık çalışanının doldurması ile ÇHGB tarafından taranarak sisteme eklenmesi gereken formdur. Bu form beyaz kod kapsamında hukukî yardım talep edip etmediğinizi belirtir. Hukukî yardım talep etmeniz halinde, söz konusu başvurunuz beyaz kod kapsamında ise, ceza yargılaması aşamasında Bakanlığımız avukatlarınca tarafınıza hukukî yardım verilecektir.

 

4-    İhbar Formu:Şiddete uğrayan sağlık çalışanının kurum yöneticisi tarafından doldurulup imzalanıp, ÇHGB tarafından taranarak sisteme eklenmesi gereken formdur.

 

5-    Kişisel Veri Paylaşım Bilgilendirme Formu:Şiddete maruz kalan sağlık çalışanına imzalatılarak ÇHGB tarafından taranıp sisteme eklenmesi gereken formdur. Beyaz kod kapsamında yapmış olduğunuz başvuru ve bu başvuru nedeniyle yürütülen adli süreçte elde edilen bilgi ve belgeler, kişisel bilgileriniz anonimleştirilerek, başka bir ifade ile kişisel bilgilerinizden arındırılarak, analizlerinin yapılmasında ve neticesinde sağlık personeline karşı gerçekleşen şiddet olaylarının önlenmesi amacıyla kullanılacaktır.

 

6-    Tebligatın Vekile Yapılması Formu:İl koordinatörü (avukat) tarafından doldurulup adli mercilere iletilmesi gereken formdur.

 

 

SIK SORULAN SORULAR

1-Polise ifade vermem/ Emniyete gitmem şart mı?

Haklarınızın korunması ve faillerin cezalandırılması, adli mercilerin yetki ve görevi kapsamındadır.

Bu nedenle, mümkünse hemen en yakındaki karakola bizzat başvurarak ya da aciliyet teşkil bir durum var ise, derhal bulunduğunuz yere polis çağırarak söz konusu adli süreci başlatmanız gerekmektedir.

2-Polise/ Emniyete ifade vermek istedim fakat ifade alınmıyor?

Kamu sağlık kuruluşunda görev yapan bir personelin, görevi esnasında maruz kalacağı bir şiddet, 5237 Sayılı Türk Ceza Yasası’nın 131. maddesinde yer alan açık hüküm gereği, şikayete tabi değildir.

Yani bu durumda kolluk, siz şikayetçi olmasanız da resen olaya el koymalı ve gerekli ön soruşturmayı derhal başlatmalıdır. Aksi durumda kolluk personeli açısından görevi ihmal suçu oluşacaktır.

3-Hukuki yardım sürecinde şiddete maruz kalan çalışandan herhangi bir ücret talep ediliyor mu?

Hukuki yardım görevi Kanunla verildiğinden, bu görev de bir kamu görevidir. Dolayısıyla hukuki yardım kapsamında yapılan yol/ulaşım giderlerinin görevli personele ödenmesinde 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu’na göre hareket edilecektir.

Ceza davalarında yargılama giderleri beraat halinde Devlet; mahkumiyet halinde hükümlü tarafından karşılandığından, mağdur sıfatıyla davaya katılan bakımından herhangi bir yargılama gideri oluşmamaktadır. Dolayısıyla kendisine hukuki yardım yapılan personelden, bu yardım sebebiyle herhangi bir mahkeme masrafı talep edilmeyecektir.

4-Beyaz koda başvuru yaptım ancak şikayetçi değilim.

Beyaz kod kapsamında işlenen suçlar genel itibariyle takibi şikayete bağlı olmayan, başka bir ifade ile siz şikayetçi olmasanız dahi adli mercilerce kendiliğinden soruşturulan suçlardır. Bu tür suçtan haberdar olan yöneticinin, suçu adli mercilere intikal ettirmesi yasal bir zorunluluktur. Bu nedenle şikayetçi olmasanız dahi hadise adli mercilere intikal ettirilecektir. Ancak şikayetçi olmamanızdan dolayı tarafınıza hukuki yardım verilmeyecektir.

5- Beyaz koda başvurumu yaptım ancak adli süreç devam ederken şikayetimden vazgeçtim.

Yukarıda da izah edildiği üzere bu durumda da tarafınıza verilen hukuki yardım son bulacaktır. Ancak bu tür suçlar takibi kendiliğinden yapılan suçlar olduğundan dolayı yargılama devam edecektir.

 

 

MEVZUATA GÖRE SAĞLIK ÇALIŞANININ İFADESİNİN İŞ YERİNDE ALINMASI

 3359 Sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu

Ek Madde 12 - (Ek: 2/1/2014-6514/47 md.)

Sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele karşı görevleri sırasında veya görevleri dolayısıyla işlenen kasten yaralama suçu,  4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 100 uncu maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında tutuklama nedeni varsayılan suçlardandır.Özel sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personel, bu görevleriyle bağlantılı olarak kendilerine karşı işlenen suçlar bakımından 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun uygulanmasında kamu görevlisi sayılır.

(Ek fıkra:15/11/2018-7151/21 md.) Sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele karşı görevleri sebebiyle kasten işlenen suçlardan şüpheli olanlar, kolluk görevlilerince yakalanır ve gerekli işlemleri yapılarak Cumhuriyet başsavcılığına sevk edilir. Cumhuriyet savcısı adli işlemleri tekemmül ettirir. Bu suçların soruşturmasında, kolluk tarafından müşteki, mağdur veya tanık olan sağlık personelinin ifadeleri işyerlerinde alınır. Bu fıkra hükmü, özel sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele karşı görevleri sebebiyle kasten işlenen suçlar hakkında da uygulanır. 

MEVZUATA GÖRE SAĞLIK ÇALIŞANININ HİZMETTEN ÇEKİLMESİ

Sağlık Bakanlığının 2012/23 Sayılı Çalışan Güvenliğinin Sağlanması Genelgesi

6) Hizmetten çekilme;

Sağlık çalışanları, sağlık hizmeti sunumu esnasında şiddete uğraması halinde, acil verilmesi gereken hizmetler hariç olmak üzere hizmetten çekilme talebinde bulunabilir.

a) Hizmetten çekilme talebi, kurum tarafından belirlenen yöneticiye sözlü veya yazılı olarak bildirilecektir.

b) Bildirim üzerine yetkili yönetici, olayı derhal değerlendirerek hizmetten çekilme talebinin uygun olup olmadığı hakkında gecikmeksizin karar verecektir.

c) Yetkili yönetici, hizmetten çekilme talebini uygun bulduğu takdirde hastanın sağlık hizmeti almasına ve tedavisinin devamına yönelik tedbirleri güvenlik tedbirleriyle birlikte alacaktır. Bu kapsamda ilgili hastanın sağlık hizmetini devam ettirecek yeni sağlık çalışanını belirleyecek, kurum içerisinde bunun mümkün olmaması halinde hastanın hizmet alabileceği başka bir sağlık kurumuna sevkini ve hizmet alımını sağlayacaktır. Bu süreç sırasında hastanın tedavisinin aksatılmamasına itina edilecektir.

İletişim İçin:

Feden KARAPINAR (Çalışan Hakları Birim Sorumlusu, Sosyal Çalışmacı)

Şuhut Devlet Hastanesi Zemin Kat Çocuk Servisi Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi

Telefon : 02727181001/1021 Dahili: 1085