SAĞLIK ÇALIŞANLARINA ŞİDDET
BEYAZ KOD ALO 113
SAĞLIK ÇALIŞANLARINA ŞİDDET UYGULANMASI DURUMUNDA İZLENECEK YOLLAR: BEYAZ KOD
Sağlık çalışanlarına şiddet devam etmekte, bu durum sağlık çalışanlarının pandemi ortamında güçlükle yürüttükleri işlerine yeni zorluklar eklemektedir. Sağlık çalışanlarına şiddet, sağlık hukuku ve sağlık hukukçularının eğilmesi gereken en önemli ve hayati alanlardan birini oluşturmaktadır.
Üzülerek söylemek gerekir ki, sağlık çalışanlarının bir bölümünün, bir şiddet durumunda izlenecek yol hakkında geniş bir bilgi sahibi olmadıkları, bu nedenle yanlış yönlendirilebildikleri ve mevcut olan haklarını bilmediklerinden tam anlamı ile kullanamadıkları görülmektedir. Bu serimizde, sağlıkta şiddet durumunda izlenecek yollar, sağlıkta şiddetin nedenleri ve çözüm yolları hakkında bilgilendirme yapacağız.
Şiddete uğrayan bir hekimin veya sağlık çalışanının ilk yapması gereken BEYAZ KOD vermektir. Bunun yanı sıra bir de “vazifeden çekilme hakkını kullanması” söz konusu olabilir. Sonraki aşamalarda ise soruşturma sürecine dahil olma, ceza davasına katılma, maddi ve manevi tazminat davası açma hakları gündeme gelecektir. Bütün bu aşamaları yazı dizimizde aşamalar halinde vereceğiz.
Beyaz kod, olası bir kavga, taciz ve sağlık personeline yönelik bir tehdit olduğu zaman olay yerine en yakın olan güvenlik görevlilerinin intikal ederek olayı çözümlemesi ve kayıt altına almasıdır. Beyaz Kod, kamu ve özel tüm hastanelerdeki şiddet olaylarını izlemek ve müdahale etmek üzere oluşturulmuş bir süreçtir.
Beyaz kod işleyişini şöyle özetlemek mümkündür:
Mesai saatleri içinde ve dışında hastane içerisinde ve bahçesinde oluşabilecek olası bir saldırı ya da taciz olaylarında öncelikle dahili beyaz kod numarası “1111” aranır. Uyarıyı alan güvenlik görevlisi en hızlı şekilde içerisinde olay yerine intikal eder. Olası bir saldırı veya taciz olması durumunda diğer güvenlik görevlilerine telsiz ile haber verilerek olay yerine süratle intikalleri sağlanır. Gerektiği durumlarda kolluk kuvvetlerine haber verilir. Olaya müdahil olan güvenlik görevlisi sağlık personelinin güvenliğini sağlamak suretiyle ilgili kişinin eylemine son vererek olay yerinden uzaklaştırır. Gerekirse kolluk kuvvetleri gelene kadar alıkoyulur.
Olayla ilgili Beyaz Kod Olay Bildirim Formu; olay saati, olay nedeni, oluş şekli, olaya karışanlar vs. gibi bilgileri eksiksiz doldurulur, güvenlik görevlisi tarafından imza altına alınarak kalite yönetim birimine teslim edilir.
Şiddet olayını kurum yöneticileri derhal, 24 saat hizmet veren 113 numaralı telefonla Beyaz Kod Birimi’ne bildirir. Eş zamanlı olarak olay kurumun hukuk birimine ve adli mercilere intikal ettirilir, ardından da Sağlık Bakanlığı’nın internet sitesindeki (https://beyazkod.saglik.gov.tr/Giris.aspx) “Beyaz Kod Bildirim Formu” doldurulur. Şiddete uğrayan sağlık çalışanı da 113’ü doğrudan arayabilmektedir.
Beyaz kod kapsamında olsun veya olmasın kamu görevi sırasında ve görevi sebebiyle işlenen suçların takibi şikâyete bağlı olmayan suçlardan olması dolayısıyla, mağdurun şikâyetinin veya herhangi bir şikayetin olup olmadığına bakılmaksızın, kamu adına soruşturma ve kovuşturmayı gerektiren bir suçun işlendiğini öğrenen yöneticiler tarafından olayın adli mercilere intikalinin sağlanması hukuki bir gerekliliktir.
Bildirim üzerine Beyaz Kod Birimi, olayın adli makamlara intikal ettirilip ettirilmediğini araştırır, bu yapılmamışsa olay derhal adli makamlara iletir. Beyaz Kod Birimi, ayrıca şiddet olayının gerçekleştiği sağlık kurumunun hukuk birimlerine de olayın bildirildiğini teyit eder.
Öte yandan, şiddet olayının sonrasında, olayın meydana geldiği sağlık kurumu içerisinde de Çalışan Güvenliği Komitesi, Beyaz Kod olay bildirimlerini toplantılarda analiz eder, olaylarla ilgili incelemeleri yapar, gerekli kararları alır, gerekirse düzeltici ve faaliyet yapmak üzere üst yönetime rapor sunar. Olay yeri kamera kayıtları, yedeklenmek suretiyle kolluk kuvvetlerine teslim edilir. Beyaz Kod uygulamasına yönelik her dönem tatbikat yapılır. Tatbikat esnasında ne kadar sürede olay yerine ulaşıldığına dair kayıt tutulur. Gerektiğinde düzeltici-önleyici faaliyet başlatılır. Olaya maruz kalan çalışanlara gerekli destek sağlanır. Çalışanlara beyaz kod ile ilgili eğitim verilir.
Sağlık Bakanlığı’nın hukuk birimi, işlenen suçtan mağdur olan personele, bu kişinin vefatı halinde ise kanuni mirasçılarına, talep edilmesi halinde hukuki yardım yapmaktadır. Bunun detaylarına sonraki yazılarımızda değineceğiz.
İkinci bölümde “vazifeden çekilme hakkını kullanması” konusunu, bunun yasal dayanağını ve ne şekilde yapılması gerektiğini ele alacağız.
Şiddetsiz günler dileğiyle…
ALO 113-BEYAZ KOD: Acil Sağlık Hizmetlerinde Çalışan
Sağlık Personelinin Yaşadığı Şiddet Olgusu ve Çözüm
Önerileri
GİRİŞ
Tüm çalışanlar sağlıklı ve güvenilir bir alanda
çalışmak isterler, sağlığımızı emanet ettiğimiz sağlık
çalışanları hastaların sağlık ihtiyaçlarını karşılarken
kimi zaman kendileri sağlıksız hale gelebilmektedir.
Bu vakalardaki artışın sosyo-kültürel yetersizliğin
dışında hükümetin ayrımcılık yaratan propagandaları
da etkili olmuştur. Bu nedenle her sağlık çalışanı
aslında potansiyel bir kurbandır.
ŞİDDET OLGUSU
Yaşanılan toplumsal sıkıntılar, ekonomik ve
sosyal yetersizlikler, eğitimsizlik insanların şiddet
eğilimini körüklemektedir. Bu nedenle şiddet sürekli
artış halinde farklı alanlarda farklı şekillerde baş
göstermektedir. Dünya Sağlık Örgütü’nün tanımına
göre “şiddet” kişinin kendisine, bir başkasına veya
bir gruba karşı yaralama, ölüm, psikolojik zarar,
gelişme geriliği ya da ihmal ile sonuçlanan ya da
sonuçlanma olasılığı yüksek olan kasıtlı güç
kullanımı tehdididir. Sağlık kurumlarındaki şiddet
“hasta, hasta yakınları ya da diğer herhangi bir
bireyden gelen, sağlık çalışanı için risk oluşturan;
tehdit davranışı, sözel tehdit, ekonomik istismar,
fiziksel saldırı ve cinsel saldırıdan oluşan durum”
olarak tanımlanmıştır. (http://www.ttb.org.tr/siddet/
images/file/atoforum.pdf) Bu çalışmada şiddet; sözel
ve fiziksel olarak iki alt başlıkta ele alınacak olup
şiddete maruz kalanlar yalnızca acil sağlık hizmeti
sunmakta olan sağlık personeli olarak
değerlendirilecektir.
Fiziksel Şiddet: Kaba kuvvetin (İteklemek,
yumruklamak, vurmak; çimdiklemek, ısırmak,
tekmelemek, yakmak, boğmaya teşebbüs etmek,
şiddetli bir şekilde sarsmak) korkutmak, yıldırmak
veya tehdit etmek amacıyla kullanılması anlamına
gelmektedir. Yani kişinin bedenine yöneltilen saldırı
biçimidir. (ADAŞ ve arkadaşları, 2008;
(http://www.tavsiyeediyorum.com/makale_8393.htm)
Doğanay
137
Sözel Şiddet: Bağırmak, iğneleyici sözler
söylemek, kendini kötü hissettiren laf ve cümleler
kullanmak, aşağılamak, küfür etmek, hakaret etmek
hepsi sözel şiddete girmektedir.
Sözel ve fiziksel saldırıya, aşağıda değineceğim
etkenler nedeniyle Acil Servis sağlık çalışanlarının ve
112 komuta merkez /acil servis çalışanlarının daha
sık uğradığı birçok ilde yapılan araştırmalar ve beyaz
kod bildirimlerinden ortaya çıkmıştır. Bu nedenle
konuya girmeden önce Acil servis hizmeti vermekte
olan sağlık personelleri, aşağıda görev tanımları ile
açıklanmıştır.
ACİL SAĞLIK HİZMETLERİNDE ÇALIŞAN
MESLEK GRUPLARI VE GÖREV
TANIMLARI
Uzman Doktor: Eğer Acil Tıp alanında
uzmanlığını yapmış uzman var ise bu göreve tercih
edilmekle birlikte genellikle dahiliye alanında
uzmanlığını yapmış olan doktor Acil servisin hasta
bakım hizmetlerini, servisin tüm eğitim ve araştırma
faaliyetlerini yürütür ve acil servisin tüm
çalışanlarının çalışma düzenini sağlar.
Pratisyen Hekim: Acil Servise gelen hastanın
muayene, teşhis ve tedavisinin acil olarak yapılmasını
sağlar, acil servis eğitim, araştırma ve uygulama
çalışmalarına katılır.
(http://www.sbn.gov.tr/icerik.aspx?id=412)
Sorumlu Hemşire: Acil Servis hemşirelik
hizmetlerinin yürütülmesini sağlamakla yükümlü
olan sorumlu hemşire; En az sağlık meslek lisesi
hemşirelik bölümü mezunu olup tercihen
üniversitelerin hemşirelik bölümlerinden önlisans
veya lisans mezunu olan, mesleğinde en az 2 yıllık
deneyime sahiptirler. (Bu deneyimin en az 1 yılını
acilde görev alarak geçirmiş olmak) Bunun yanı sıra
Sağlık Bakanlığı onaylı Acil Hemşireliği
Sertifikasyon ve Resertifikasyon programını
tamamlayan hemşirelerde bu görevi
üstlenebilmektedir (Hemşirelik Yönetmeliği Madde
10)
Hemşire: En az sağlık meslek lisesi hemşirelik
bölümü mezunu olan hemşireler acil servis hizmetini
sunmak adına hemşirelik hizmetlerini yapar.
(http://saglikus.com/index.php/30-ilkyardim/6830-
ulkemizde-acil-tip)
Triaj Görevlisi: Acil Servise başvuran hastaların
ilk değerlendirmesini ve ayırımını yapan personel
genellikle hemşirelik mezunudur.
http://www.tatd.org.tr/tatdData/Document/26420131
029132_basamak_saglik_kurumlarinin_acil_servis_p
ersonel_gorev_tanimlari.pdf
Acil Tıp Teknisyeni: Özelikle kontrol komuta
merkezlerinde görev yapmakta olan personel sağlık
meslek yüksek okulundan mezun olup acil travma ve
yaralanmalara ilk müdahaleyi yapan meslek
elemanıdır. (Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği
Madde 28)
Paramedik: Üniversitelerin sağlık hizmetleri
meslek yüksek okullarında 2 yıllık ambulans ve acil
bakım teknikerliği eğitimi görmüş ve önlisans
programından mezun olmuş kişilerdir. (Acil Sağlık
Hizmetleri Yönetmeliği Madde 28)
112 personellerinden paramedik veya ATT
genellikle aracın şoförlüğünü de yapmaktadır.
Profesyonel eğitimlerini tamamlamış, görevleri
yukarıda belirtilen bu profesyoneller yardım etmekte
olduğu hasta veya yakınları tarafından şiddete maruz
bırakılmaktadır.
ACİL SERVİSLERDE VE VAKA/OLAY
YERİNDE ŞİDDET VAKALARININ
NEDENLERİ
Acil Servislere başvuran bireyler veya 112 Acil’i
arayarak Acil Servis hizmetinden faydalanmak
isteyen hastalar veya hastaların yakınları
beklenmedik bir rahatsızlığın ortaya çıkması
sonucunda kriz niteliğinde bir soruna sahip olan
hastalardır. Hastalıkları; sakatlanmaları; yakınlarının
kaybı hasta veya yakınlarını gergin, mutsuz ajite
duruma sokabilir. Bazı başvuranlar ise ruhsal
problemleri olan veya bağımlı kişilerdir. Bu nedenle
bu bireylerin şiddet uygulama eğilimleri çok daha
fazladır. Sonuç olarak hasta ve yakınları; fiziksel
olduğu kadar psiko-sosyal açıdan da rahatsızlığa
sahiptirler bu nedenle hastalar bu açıdan da
değerlendirilmelidir. Ancak çoğu zaman bu mümkün
olamamaktadır. (AYDıN, 2008)
Acil Servis veya olay yerinde yaşanılan sözel ve
fiziksel şiddet sağlık personeli kaynaklı veya hasta
ve/ya yakını kaynaklı olarak ortaya çıkabilmektedir.
Genel olarak şiddettin ortaya çıkışsında neden olarak
görebileceğimiz unsular şu şekilde sıralanabilir:
(AYRANCI ve arkadaşları, 2002; ADAŞ ve
arkadaşları, 2008; KESER ÖZCAN, BİLGİN;2011;
ADAŞ ve arkadaşları, 2012)
• İletişim problemleri. (hastanın kullanılan
terminolojiyi anlamaması; sağlık personelinin sosyokültürel yapısını bilemediği hastanın ifadelerini
anlamaması)
• Uzun çalışma saatleri.
• Eksik sayıda personel çalıştırılması.
Sağlık Akademisyenleri Dergisi 2014; 1(2):136-140
138
• Yeterli ekip ve donanıma sahip olmayan
araçlar yetersiz ambulans dizaynları.
• Yeterli donanıma sahip olmayan servisler.
• Hizmetten geri çekilme imkanının
olmaması.
• Yanlış ve/ya abartılı kamu spotları.
• Yeterli güvenlik önlemlerinin olmaması.
• Acil servislerdeki kalabalık-havasızlık hem
çalışanı hem başvuranı etkilemektedir.
• Kısa süreli acil muayenesi.
• Ambulansın istenilen zamanda gelmemesi.
Tüm bu ve benzeri nedenler sonucunda ortaya
çıkan şiddet olgusunun önlenmesi; azaltılması için
şuç unsuru oluşturan bu eyleme yönelik çeşitli yasal
düzenlemeler yapılmıştır.
YASAL DÜZENLEMELER VE BEYAZ KOD:
Suç ve şiddet insanlığın başından beri mevcut
olan, iç içe geçmiş iki kavramdır. İkisininde
sonlandırılması mümkün değildir ancak suç ve
suçluya karşı yasal yaptırımların mevcudiyeti suçun
azalmasına yardımcı olacaktır.
6 Nisan 2011 tarihli ve 27897 sayılı resmi
gazetede hasta ve sağlık çalışanlarının güvenliklerini
sağlamak amacı ile 12 maddelik bir genelge
yayımlanmıştır bu genelgenin 7. maddesinde çalışan
güvenliği uygulamaları hakkında bilgi verilmiştir.
Birçok tabip odasının hazırlamış olduğu şiddet
raporları Sağlık Bakanlığının yeni bir uygulama
hazırlamasına zemin oluşturmuştur. Hasta haklarına
benzer birimlerin oluşturulmasına karar verilmiştir.
Bu doğrultuda 14.05.2012 tarihinde hukuki yardım
ve beyaz kod uygulaması ile ilgili genelge
yayımlanmıştır. Bu genelgede “Sağlık çalışanın
güvenli yüksek motivasyonla çalışmasının
sağlanması amacıyla sağlık çalışanlarının güvenliğine
yönelik olarak alınması gereken tedbirler açıklanmış
ve Sağlık hizmeti sunumu sırasında veya bu
görevlerden dolayı personele karşı işlenen suçlar
sebebiyle yapılacak vaka bildirimlerinde yer
bakımından hiçbir ayrıma gidilmeyecek ve kamu
veya özel bütün sağlık kuruluşlarında gerçekleşen
vakaların tamamı, “http://www.beyazkod.
saglik.gov.tr” adresine veya “113” numaralı telefona
bildirilecektir.” İbaresi kullanılmıştır. Sağlık
Bakanlığı bünyesinde Kalite ve Akreditasyon Daire
Başkanlığına bağlı çalışmakta olan birimde sosyal
hizmet uzmanları ve psikologlar 7/24 saat çalışarak
özel- kamu- üniversite hastanelerinden, aile sağlık
merkezlerinden, toplum sağlık merkezlerinden, 112
komuta merkezlerinden gelen şikayetleri dinleyerek
psikolojik destekte bulunmaktadırlar. Mağdurların
ifadelerinin raporlaştırılarak hukuki yardım
sürecinden faydalanması sağlanmaktadır. Hastane ve
toplum sağlığı merkezlerinde bulunan birimlerle
koordineli bir şekilde çalışarak 6 aylık raporlarla
şiddet olgusunu araştırmış istatistiklerle
uygulanabilecek önleme programları hakkında
detaylı bilgi oluşturmuştur.
Yapılan literatür taraması(Ankara Tabip Odası
Şiddet Raporu, 2008; Aydın Tabip Odası Şiddet
Raporu, 2012; Gaziantep Tabip Odası Şiddet
Raporu,2008;) sonrasında şiddetin azaltılmasına
yönelik çalışmaların yine sağlık çalışanları ve
medyanın desteği ile azaltılabileceği-önlenebileceği
kanaati oluşmuştur.
ŞİDDETİN AZALTILMASINA YÖNELİK
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ VE ÖNLEMLER:
Şiddet olgusu özellikle acil servis ve olay
yerlerinde artarak devam etmektedir. Şiddet
insanlığın başından beri var olan bir olgu olması
nedeniyle bitmesi mümkün değildir. Bunu en aza
indirgemek veya önlemler almak ise mümkündür.
Eğitimler, kamu spotları, fiziki düzenlemeler
bunlardan bir kaçıdır. ( AYRANCI ve arkadaşları
2002; ANNAGÜR, 2010; İLHAN ve arkadaşları
2009; )
1) Mesleki eğitimler:
Öncelikle sağlık personeli yetiştiren eğitim
kurumlarında iletişim dersleri müfredata
eklenmelidir. İletişim becerilerinin arttırılması ve
öfke kontrolünün yapılması için Sağlık Bakanlığı
tarafından gerekli bütçenin ayrılarak eğitimlerin
düzenlenmesi ve katılımın sağlanması gerekmektedir.
Ancak bu eğitimlerde interaktif katılım sağlanmalı ve
yetişkin eğitimi olarak düzenlenmelidir. Hasta
iletişimi, kriz yönetimi, öfke kontrolü ve hasta hakları
konusunda eğitim verilmeli, şiddeti önleme ve
şiddetle baş edebilme konularında seminerler
düzenlenmelidir. Bunun yanı sıra mesleki riskler
hakkında detaylı bilgi verilmelidir.
2) Sağlık Personelinin Özlük Hakları Ve
Çalışma Koşulları:
Şiddete maruz kalan birçok sağlık çalışanı hukuki
hakkını bilmemektedir. İdare ile ters düşmek
istemeyen personel yasal haklarını arayamamaktadır.
Çoğu zaman idareciler tarafından personelin
şikâyetlerinden vazgeçirilmesi söz konusudur.
Çalışanlara farkındalık çalışmaları yapılmış ancak
bunların yeterli olmadığı görülmüştür çünkü
Doğanay
139
çalışanlarda öğrenilmiş çaresizliğin yaşandığı tespit
edilmiştir.
Sağlık personelinin çalıştığı ortamın fiziksel
şartları iyileştirilmeli, çalışma şartları
düzenlenmelidir. (Örneğin asistanların çalışma
saatlerinin fazlalığı; nöbet saatlerinin uzunluğu;
personel sayısının azlığı)
Ambulans dizaynlarında ATT ve paramatiklerin
beklentileri düşünceleri dikkate alınmalı; standartlar
revize edilmelidir.
SABİM ve MHRS uygulamasında hastalara
tanınan şikâyet hakkı hekime karşı oluşturulmuş
olumsuz bir hak olarak algılanmaktadır. SABİM ve
MHRS’ de görev alan karşılayıcının sözel
yönlendirmeleri ciddi bir denetimden geçirilmelidir.
Yersiz Şikâyette bulunan kişiye caydırıcı yaptırımlar
uygulanmalıdır.(Gerekliliği halinde aleyhinize
hukuki dava açılabilir; aile hekimliğinden men
edilebilirisiniz gibi uyarıcı söylemler anons
edilebilir.) 112 personeline yönelik şikayetler çok
fazladır bu hastanın yönetmelikleri bilmemesi ATT
ve paramediğin ne iş yaptığını bilmemesinden
kaynaklıdır. Bu konuda da bilgilendirme çalışmaları
yapılmalı bu personel gereksiz yere savunma
vermeye zorlanmamalıdır.
Şiddet bir iş kazası olarak değerlendirilmesi
gerekir. Hukuki boyutta bu hem vatandaş için ve hem
sağlıkçı için bu şekilde incelenmelidir.
3) Kamu Spotu:
Sağlık Bakanlığının kamu spotlarını
fazlalaştırması gerekmektedir. Hekim ve sağlık
çalışanlarının hangi şartlar altında çalıştığı
gösterilmeli fedakârlığından bahsedilmeli; hasta
gözünde hekime sempati duyulması ve şiddete karsı
herkesin karşı durma duyarlılığının arttırılması
sağlanmalıdır. Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü
tarafından uyarıcı afişler hazırlanarak hastaların
görebileceği yerlere asılmalıdır. “YASAL UYARI:
Sağlık Personeline uygulanan şiddet sonucunda;
uygulayan TCK’nın 131-1. Maddesi tarafından
yargılanır.”gibi.
Basın yayın organlarıyla yapılacak çalışmalarda
olabildiğince bütün sivil toplum kuruluşlarının
desteğinin sağlanması ve hazırlanacak görsel ve
yazılı malzemelerde (afiş, kamu spotu, broşür vs.)
katılımcı sivil toplum kuruluşlarının logolarının yer
almasının sağlanması yerinde olacaktır. Ayrıca
tanınmış yüzlerin hazırlanacak afiş ve görsel
malzemeler ile kamu spotlarında kullanılması
etkililiği artıracaktır. Görsel çalışmalar halkın daha
çabuk benimsemesini sağlayacaktır. Bu çalışmalarda
hem şiddete karşı olma teması işlenmeli hem de
çalışana sahip çıkıldığı mesajı verilmelidir. Bu
spotların özellikle Sağlık Bakanı tarafından yapılması
hem samimiyeti hem güveni arttırıcı bir unsur
olacaktır.
Sağlık çalışanlarının imza attığı başarılara, yazılı
ve görsel basında daha çok yer verilmeli kamu
spotlarında kullanılmalıdır.
Şiddetin ulusal ve sosyal medyada istenmeyen
şekillerde yer alıyor olması (şiddeti alaycı bir şekilde
komik bir malzeme olarak kullanma gibi) negatif bir
durum teşkil etmektedir. Haberci; sağlık çalışanını
değil haber ve reyting değerini önemsemektedir.
Sağlık Bakanlığı diğer ilgili bakanlık ve kurumlarla
koordine sağlayarak ulusal ve sosyal medyayı pozitif
öneklerle doğru bilgilendirme ve olumlu yayınlar için
yönlendirme yapmasının uygun olacağı
değerlendirilmektedir. (Doğru yönlendirmeyi
yapabilmek çok önemlidir. Şiddete maruz kalanlar
yansıtılmaktayken verilen cezalar basında
gösterilmemekte; hukuki sürecin nasıl tecelli ettiği
medyada yer almamaktadır. )
Uygulanan cezanın açık ve net şekilde hastaların
görebileceği yerlere asılması gerekir; buna ilaveten
sağlık personelinin birbirine uyguladığı şiddete de
verilecek cezalar yine hastane içerisinde görülecek
yerlere asılmalıdır.
4) Takip Kayıt Müdahale Sistemleri:
“Devlet tüm çalışanlarının hakkını ve güvenliğini
korumakla yükümlüdür” yargısı üzerinde
durulmuştur. Bu nedenle çeşitli uluslar arası
anlaşmalara imza atmaktadır. “Şiddete karşı 0
tolerans gruplarının” çalışmalarının ivedi kazanması
gerekmekte ve “Çalışan Sağlığı ve Güvenliği
Komitesi” gibi komitelerin varlığının arttırılması
gerekmektedir
Yurt dışında olduğu gibi Duygu durum triajı
yapılmalıdır. Acil serviste kullanılan renk sistemi
başvuran hastalar içinde geçerli olmalıdır. Bu hastalar
adli vakaya sebebiyet verebilecek hastalar olarak
kayıt altına alınmalıdır ancak bunu yaparken insan
haklarına aykırı durumların ortaya çıkmasına mahal
vermemek gerektiğinden dikkatli bir uygulama
yapılmalıdır.
5) Koruma sistemleri:
Güvenlik personeli sayısı artırılmalı ve hizmet içi
eğitimleri konunun hassasiyetine uygun olarak “özel
alan eğitimi” içeriğine uygun olarak verilmelidir.
Kamera kayıtlarını izleyerek ivedilikle gerekli
noktalarda müdahale edilmelidir. Güvenlik
Personelin bazıları sivil olmalıdır. (personele şiddet
uygulayan bir vatandaş olduğunda güvenlik personeli
vatandaş gibi ona karşı koyabilecektir) Bazı görüşlere
göre ise güvenlik personeli kadrolu istihdam
Sağlık Akademisyenleri Dergisi 2014; 1(2):136-140
140
edilmelidir. Bu hem personelin aidiyet duygusunun
oluşmasını sağlar hem de vatandaş tarafından daha
ciddiye alınmasını sağlar.
Metal detektörler ile hastaların kesici aletlerle
hastanelere girmesi engellenmelidir. Ancak bu
detektörlerin mevcudiyeti çok da yol aldırıcı bir
çalışma değildir çünkü hastalar yalnızca kesici delici
aletlerle zarar vermemekte; hekime şiddet uygulamak
isteyen hasta yumruğu ile de hekime zarar
vermektedir. Ancak mevcudiyeti caydırıcı olması
açısından uygundur. Fakat hassasiyetlerinin uygun
tarzda ayarlanması yerinde olacaktır. Büyük
hastanelerde birçok girişin bulunması nedeniyle bu
cihazların birden fazla olması da gerekmektedir.
Acil Servis ve ambulans içinde panik butonları
bulundurulmalıdır. Özellikle 112 Acil Sağlık
Çalışanları güvenlik donanımından yoksun bir
şekilde çalışmakta; vakanın bulunduğu ortamı
bilememekte ve ne ile karşılaşacaklarını
bilmemektedirler.
Güvenlik kameralarının sayısı arttırılmalı uzun
süreli depolama olanağı sağlanmalıdır. Ancak bunu
yaparken mahremiyet göz önünde bulundurulmalıdır.
Kör noktalara ışıklandırma yapılmalıdır.
6)Caydırıcılığın arttırılması ve sürekliliğin
sağlanması:
Mesleğin değersizleştirilmesi sonucunda
hastaların gözündeki sağlık çalışan algısı farklılaştı.
Bu durum yanlış siyasetin sonucunda doğmuştur.
Siyasetçilerin üslubu değişmediği sürece hekimlere
karşı uygulanan şiddetin dozunun artması olağandır.
SONUÇ
Sonuç olarak; Acil Serviste ve Acil Sağlık
Hizmetlerinde çalışan sağlık personeline uygulanan
sözel ve fiziksel şiddet vakalarında saldırganların
daha çok hasta yakınları olduğu; sözel şiddete maruz
kalanların daha çok kadın fiziksel şiddete maruz
kalanların daha çok erkek olduğu görülmüştür.
Meslek grubu bazında incelendiğinde ise en çok
şiddete maruz kalan meslek grubunun hemşirelik
olduğu görülmüştür. Saldırganların ise daha çok
erkek ve ruhsal sorunları olan ve/ya madde
bağımlılığı olan kişilerden oluştuğu ve şiddetin uzun
bekleme süreleri, çalışan sayısının yetersizliği,
ambulansın vaktinde gelmemesi gibi organizasyon
sıkıntılarından kaynaklandığı görülmektedir.
(KESER ÖZCAN N., BİLGİN H., 2011;
http://www.beyazkod.saglik.gov.tr/) Yaşanan şiddet
vakaları yıllarını sahada çalışarak harcayan hekimleri
demoralize etmenin yanı sıra tıp fakültesi
öğrencilerini bile umutsuzluğa sevk edebilmektedir.
KAYNAKÇA
1. Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği
2. Acil Hemşirelik Yönetmeliği
3. ADAŞ E.; BAKIR K., 2012, AYDIN TABİP ODASI
ŞİDDETE SIFIR TOLERANS ÇALIŞMA GRUBU;
Şiddetin Gölgesinde Hekimlik. Aydın Tabip Odası Yayını
4. ADAŞ E.; BAKIR K.; ELBEK O. ;2008, Sağlık
Sektöründe Şiddet Raporu-I.Türk Tabipleri Birliği
Gaziantep-Kilis Tabip Odası Yayını
5. ANNAGÜR B., 2010, Sağlık Çalışanlarına Yönelik
Şiddet: Risk Faktörleri. Etkileri, Değerlendirilmesi ve
Önlenmesi
6. AYDıN M., 2008, Isparta-Burdur Sağlık Çalışanlarına
Yönelik Şiddet ve şiddet Algısı. Isparta-Burdur Tabip
Odası Yayını,
7. AYRANCI Ü., YENİLMEZ Ç., GÜNAY Y.,
KAPTANOĞLU C., 2002, Çeşitli Sağlık Kurumlarında ve
Sağlık Meslek Gruplarında Şiddete Uğrama Sıklığı.
Anadolu Psikiyatri Dergisi;S: 3: 147-154.
8. İLHAN M., ÖZKAN S.,KURTCEBE Z., AKSAKAL F.,
2009, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesinde
Çalışan Araştırma Görevlileri ve Intör Doktorlarda
Şiddete Maruziyet ve Şiddetle İlişkili Etmenler. TOPLUM
HEKİMLİĞİ BÜLTENİ • C:28, S:3, Eylül-Aralık
9. KESER ÖZCAN N., BİLGİN H., 2011, Türkiye’de Sağlık
Çalışanlarına Yönelik Şiddet: Sistematik Derleme.
Turkiye Klinikleri J Med Sci 2011;31(6):1442-56
10. http://www.beyazkod.saglik.gov.tr/
11. http://www.ttb.org.tr/siddet/images/file/atoforum.pdf)
12. http://www.tavsiyeediyorum.com/makale_8393.htm
13. http://www.tatd.org.tr/tatdData/Document/264201310291
32_basamak_saglik_kurumlarinin_acil_servis_personel_
gorev_tanimlari.pdf
14. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406
-3.htm
Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimi
Sağlık Bakanlığı son yıllarda artan sağlıkta şiddet olaylarının önlenmesi, sağlık çalışanlarının güvenli ve huzurlu ortamlarda hastalara daha iyi hizmet verebilmesi ve sağlık çalışanına şiddet gösteren kişilerin yargılanması ve cezalandırılması için yasal düzenlemeler yapmıştır. Bu düzenlemeler gereği kurulan
Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimimiz;
- Çalışanların çalışan hakları ve güvenliğine yönelik talep ve şikayetlerini kabul eder.
- Başvuruları değerlendirir, sağlık çalışanlarının güvenli ve huzurlu ortamlarda hizmet verebilmesi için gerekli düzeltici / önleyici faaliyetlerin başlatılmasını sağlayarak talep sahibine geri bildirimde bulunur.
- Bir sağlık çalışanının fiziksel veya sözel şiddete uğraması durumunda, olaya ilişkin durum tespit tutanağı, adli rapor, kamera kayıtlarının olduğu CD vb ek kanıtları da toplayarak İl Cumhuriyet Başsavcılığı ve İl Sağlık Müdürlüğü ile yazışmasını sağlar.
- Yönetimin bilgisi dahilinde çalışan hakları ve güvenliği ile ilişkili olarak dış kurumlarla iletişimi sağlar.
- Çalışan hakları ve güvenliğine yönelik uygulamaları yakından takip eder.
- Sağlık Bakanlığı SKS Hastane Versiyon 5 hasta ve çalışan odaklı hizmetler sağlıklı çalışma yaşamı kapsamında; çalışanların mesleki gelişiminin veya motivasyonunun teşvik edilmesine yönelik eğitimler ve iş dışı etkinlikler düzenleyerek çalışma yaşamının iyileştirilmesine yönelik faaliyetler yapar